Odyn

Odyn

Postprzez was1992 » poniedziałek, 2 lipca 2012, 20:43

Nie wiem, gdzie wsadzić, ale wydaje mnie się, że tu najbardziej pasuje.

Mam pytanie a propos Jednookiego. Co jest jego symbolem?? Słyszałem o Valknucie, trzech połączonych rogach, których nazwy nie mogę sobie teraz przypomnieć. A na http://pl.wikipedia.org/wiki/Odyn znalazłem, cytuję: "Symbolem Odyna jest krzyż umieszczony w okręgu, znany jako krzyż celtycki." Czy krzyz celtycki nie jest krzyzem celtyckim, a nie nordyckim?? Czy może w jakimś stopniu (pewnie niektórzy mnie zabiją za to co napiszę, ale naprawde nie znam się na tym) jedna mitologia wzięła się z drugiej, czy po prostu z nudów wikingowie zapożyczyli symbol celtów??

Wiem, że gadam brednie, ale dzisiejszy dzień nie był dla mnie łaskawy, więc proszę o wybaczenie ]:)
was1992

Re: Odyn

Postprzez Szerszen » poniedziałek, 2 lipca 2012, 20:59

Valknut jak nazwa wskazuje jest "węzłem poległych" - ponieważ Odyn był również "Valfatherem" - Ojcem poległych, analogia się nasuwa, co nie oznacza iż jest jednoznaczna.
Więcej o Valknucie masz tu: http://runy.net.pl/content/valknut
Przy trzech połączonych rogach, już nie jest to takie proste - jak każdy triskelion, i ten symbol jest wieloznaczny, tym bardziej że rogi nie są przyporządkowane jedynie Jednookiemu. Niestety symbol typu krzyż w kole - należy do tej samej rodziny "swastykowych", co triskelion - więc i jego interpretacja nie jest prosta, ale ponieważ środowiska "white power" ulubiły go sobie, a w większości z naszych bogów, znają tylko Odyna, to i "przyjęło im się".

Jeśli miałbym szukać symbolu to prędzej bym optował za krukami, ew. tak jak przedstawiano go na bracteatach - jako postać (głowę), połączoną z koniem (wielonogim - vide Sleipnir).
Skalat maðr rúnar rista, nema ráða vel kunni
Szerszen

Postprzez ThorrUlfR » poniedziałek, 2 lipca 2012, 21:08

dodałbym jako symbol Odyna jeden z jego atrybutów czyli włócznię